Sinds einde september 2023 tot einde februari 2024 hebben we 6 workshops gegeven aan KDG-studenten in het tweede en derde jaar(KMO-Management en Internationaal Ondernemen).
Karel de Grote Hogeschool was op zoek naar iemand om de studenten meer bij te leren over LinkedIn. Geen saaie theorie, wel eerder meegeven waarom het belangrijk is en vooral: de juiste tips & tricks. Dankzij mijn collega en zakenpartner Tom Herrijgers (die reeds actief is op de hogeschool), kwam de open vraag (die gesteld was aan de docenten) tot bij ons terecht.
Les geven aan studenten is helemaal iets anders
Dat schoot ons alvast bij het lezen van de oproep binnen. We hebben ervaring dankzij JCI en trainingen/workshops van de afgelopen jaren. Al zijn studenten iets helemaal anders, dan ondernemers of collega’s die op de payroll staan en die een opleiding ‘moeten gaan volgen’.
Na een verkennend gesprek met de docent(en) en opleidingshoofden, was het duidelijk dat we dezelfde visie hebben: eerder een (inter)actieve workshop dan een saaie uiteenzetting waarom je LinkedIn moet gebruiken.
Ok, we zijn er klaar voor!
Basismateriaal updaten was de boodschap
Omdat we reeds jaren training geven rond sociale media binnen JCI en voor onze klanten, hadden we een basis. Karel de Grote Hogeschool had ook feedback gevraagd aan studenten: waar zitten jullie mee, waar loop je tegenaan en waar hoop je iets bij te leren?
Met die feedback en de specifieke focus op LinkedIn, hebben we cijfergegevens verzameld die ons (indien aan de schoolbanken) zou triggeren om verder te luisteren:
- Hoeveel gebruikers zijn er vs de andere gekende kanalen?
- Zijn er wel bedrijven en/of scholen aanwezig op LinkedIn?
- Microsoft heeft LinkedIn ooit overgenomen, dus zijn er dan wel mensen uit ons land op actief?
- …
De eerste slides geven korte en bondige cijfers. Noem het gerust een opwarmer. Want daarna gaven we de doorslaggevende cijfers zoals bijvoorbeeld: Hoeveel mensen vinden een job op/dankzij/via LinkedIn?
Ook werd een portie ‘personal branding‘ toegevoegd en gaven we mee waarom content delen zo belangrijk is. De nadruk werd ook gelegd op ‘geven en nemen’: enkel zo ga je een GUN-factor krijgen en willen mensen je ook willen helpen.
Het tweede (DOE-)gedeelte van de workshop had verschillende take-aways die de rode draad vormden: het profiel moest geopend worden en verschillende onderdelen werden stap per stap aangepast:
- Een duidelijke(re) profielfoto (en neen, de strandfoto’s of in combinatie met drank moesten weg)
- Headerfoto: een doordenker waar je ook extra dimensie geeft aan jouw profiel
- LinkedIn-adres clean en mean maken, zonder de gekende cijfercombinatie achteraan
- …
Ook hebben we tijdens de voorbereiding ons netwerk aangesproken, om tips uit de ondernemerswereld te krijgen die we ook op het einde van elke workshop hebben gedeeld. De ondernemers delen hun kennis aan studenten: hoe het ook hoort te zijn, denken wij dan.
En hoe blikken we er nu op terug?
De manier van kennis overdragen moet je net iets anders aanpakken dan in het bedrijfsleven of binnen een vereniging. Relevant blijven, vragen durven stellen en vooral korte info delen met de groep op een gezapig tempo.
Ook moet je weten, dat we 15 t.e.m. 30+ studenten per workshop hadden, dus het was ook telkens een grote groep om mee te werken.
Zoals steeds en bij elke training, zie je in de ogen wie er zit met twijfel, geen ‘zin’ heeft of zich afvraagt: gaat dit me echt helpen?
Het doel van deze reeks was drieledig:
- LinkedIn op de radar zetten van de studenten door een hands-on workshop
- Studenten klaarstomen om het nu er van in te zien, om zo een stageplek of project te scoren
- Ook naast het doel dat KDG meegaf, ze te motiveren om blijvend het platform in te zetten voor hun personal brand.
Het gaf ons alvast elke keer energie, om na de twijfelende eerste minuten de energie te zien én te voelen. Ook de vragen die werden gesteld tijdens het DOE-gedeelte, toonden aan dat de studenten echt bezig waren om hun profiel beter te maken.
Telkens reden we naar huis met de glimlach op het gezicht en de nodige energie in de achterzak.
Heel eerlijk: hoe doen ze het na zo’n workshop?
Het is leuk om te zien dat verschillende studenten aan de slag zijn gegaan om hun oproep te lanceren én het netwerk te vergroten.
Want ook dat was 1 van de take-aways: hoe groter het netwerk, hoe groter de kans… mama, papa, familie, buurman, scouts, hockey, school (en mede-studenten + docenten) hebben ook allemaal elk een netwerk, die ongetwijfeld meekijken als jij iets post.
Naast de oproep, zijn er ook die reeds ‘aan de slag’ zijn gegaan en hun ervaring delen. Een oproep lanceren om een enquête in te vullen of delen wat ze aan het doen zijn (ook dat was 1 van de content tips: vertel waarmee je bezig bent: niemand kan je ooit helpen of klant worden, als ze niet weten wat je doet).
En komen we terug in schooljaar 2024-2025? Time will tell, we zijn alvast een ervaring rijker en kijken er ook stiekem naar uit.