In aanloop naar de Belgische verkiezingen van 2024 blijkt dat sociale media een cruciale rol spelen in de politieke strijd. Vlaamse partijen, met name Vlaams Belang en N-VA, domineren hierbij door enorme bedragen uit te geven aan advertenties op Facebook en Instagram.
Recent heeft VRT Nieuws dit onderzocht, we hebben de belangrijkste punten uit het bestaande artikel gehaald.
N-VA en Vlaams Belang op kop
Volgens onderzoek van AdLens, dat politieke advertenties op sociale media analyseert, gaven Belgische partijen in 2023 gezamenlijk ongeveer 6 miljoen euro uit, een stijging van 1 miljoen euro ten opzichte van 2022.
Uit diezelfde gegevens blijkt dat Vlaams Belang en N-VA samen verantwoordelijk zijn voor de helft van de totale advertentie-uitgaven. Vlaams Belang gaf bijna 1,7 miljoen euro uit aan advertenties, terwijl N-VA iets minder, namelijk 1,692 miljoen euro, spendeerde. De PVDA volgt op een afstand met 637.000 euro.
Wat opvalt, is dat Vlaams Belang dit jaar N-VA heeft ingehaald, mede door een toename van hun advertentie-uitgaven met 500.000 euro ten opzichte van vorig jaar.
Franstalige partijen: PTB aan 1
Aan de Franstalige kant van het politieke spectrum is PTB de grootste adverteerder, gevolgd door Les Engagés (voorheen CDH). De liberale MR gaf in totaal 143.644 euro uit. Opvallend is dat alle Franstalige partijen, behalve PTB, hun uitgaven hebben verhoogd.
Transparantie en data van Facebook
De gegevens zijn afkomstig uit de advertentiebibliotheek van Facebook en zijn systematisch verzameld en geanalyseerd door AdLens. “Facebook publiceert rapporten met de uitgaven per pagina, maar deze zijn slechts 30 dagen beschikbaar. Wij hebben deze rapporten systematisch opgevraagd en onderzocht,” aldus Geert Vandamme, onderzoeker bij AdLens.
Opvallende campagnes zijn er ook
Een opvallende campagne van Vlaams Belang in november en december, getiteld “Wij luisteren naar u!”, kostte alleen al voor de hoofdpagina van de partij 160.000 euro. “Vlaams Belang plaatst zeer gerichte advertenties, vaak per gemeente en locatie,” zegt Vandamme.
Persoonlijke pagina’s: politici in de spotlight
Naast partijpagina’s geven ook persoonlijke pagina’s van politici veel geld uit aan advertenties. De grootste spelers zijn Tom Van Grieken, Raoul Hedebouw en Bart De Wever. Een opvallende stijging is te zien bij Raoul Hedebouw’s Nederlandstalige pagina, die van 61.956 euro naar 204.066 euro steeg in vergelijking met 2022.
Europese koplopers
Ondanks dat België in 2023 geen verkiezingen had, behoren Vlaams Belang en N-VA toch tot de top van Europa qua advertentie-uitgaven. Naast drie Belgische partijen in de top vijf, staan alleen nog één Nederlandse en één Roemeense partij hoog op deze lijst. Belgische, en vooral Vlaamse, partijen geven opvallend veel geld uit vergeleken met politieke partijen in andere landen.
Vooruitblik: sperperiode en beperkingen
Geert Vandamme voorspelt een verdere stijging in advertentie-uitgaven in januari, net voor de start van de sperperiode op 9 februari. Tijdens deze periode, die vier maanden voor de verkiezingen begint, moeten politieke partijen hun communicatie-uitgaven beperken.
Conclusie: de impact van sociale media op de verkiezingen van 2024
De cijfers laten zien dat sociale media een belangrijke rol spelen in de aanloop naar de verkiezingen in België in 2024. Hoewel partijen zoals Vlaams Belang en N-VA miljoenen uitgeven aan advertenties, is het nog maar de vraag of dit zich zal vertalen naar winst bij de stembus. Sociale media zijn een cruciaal speelveld, maar uiteindelijk beslist de kiezer. (gelukkig maar 😉 ).