Netflix en Google hebben de handen ineengeslagen om een nieuwe shoppable integratie te introduceren in het nieuwste seizoen van de populaire serie “Emily in Paris”. Met behulp van Google’s Lens-technologie kunnen kijkers via hun mobiele apparaat de outfits in de serie scannen om soortgelijke items te vinden.
Visuele promotie voor Netflix en Google’s shoppable integratie rondom seizoen vier van “Emily in Paris”
De samenwerking tussen Google en Netflix zet de mode uit “Emily in Paris” in de schijnwerpers en nodigt kijkers uit om Google’s Lens-technologie te gebruiken om looks op het scherm te scannen met hun mobiele apparaten en zo vergelijkbare items te vinden.
Shoppable integratie?
Netflix en Google hebben een partnerschap gesloten om een shoppable integratie te brengen naar het nieuwste seizoen van de populaire serie “Emily in Paris”. Via Shop with Google kunnen kijkers de outfits uit de serie scannen en vergelijkbare items kopen. Deze samenwerking werd gepresenteerd tijdens een pop-up evenement in Los Angeles.
Het initiatief bevat ook speciale functies binnen het door advertenties ondersteunde abonnement van Netflix, waaronder shoppable pauzeschermen, titelsponsoring en 15-seconden commercials die “Emily in Paris” verbinden met Shop with Google. Deze nieuwe functies komen op een moment dat het advertentie-ondersteunde abonnement van Netflix significant groeit.
Interessant?
Netflix benut de samenwerking met Shop with Google om seizoen vier van “Emily in Paris” te promoten, dat op 15 augustus op het platform verscheen. Deze integratie, gecombineerd met gerichte advertenties en titelsponsoring, kan Netflix helpen om nieuwe kijkers aan te trekken en bestaande gebruikers te behouden, terwijl de concurrentie in de streamingmarkt toeneemt.
Dankzij deze samenwerking kunnen kijkers op alle Netflix-abonnementen Google’s Lens-technologie gebruiken om de outfits van Emily, gespeeld door Lily Collins, te scannen en direct naar vergelijkbare items op hun apparaat te worden geleid. Om deze integratie te promoten, zijn er 15-seconden advertenties te zien voor abonnees met een advertentie-ondersteund abonnement, waarin Collins haar rol als Emily herneemt en laat zien hoe Google Lens kan worden gebruikt om nieuwe mode te ontdekken.
Het initiatief omvat ook aanvullende functies binnen het advertentie-ondersteunde abonnement van Netflix, zoals shoppable pauzeschermen die leden aanmoedigen om het beeld op het scherm te scannen met Google Lens en zo naar een winkelpagina te worden geleid. Dit is de eerste keer dat Netflix samenwerkt aan een co-branded pauzescherm. Google is bovendien titelsponsor van seizoen vier van “Emily in Paris” en was ook sponsor van de vorige drie seizoenen, wat de eerste keer markeert dat Netflix titelsponsoring uitvoert op bestaande content.
Met advertentieprijsmodellen die de oorspronkelijke verwachtingen van Netflix niet waarmaken, lijkt de streamingdienst andere manieren te verkennen om merken te koppelen aan zijn populaire contentbibliotheek. Eerder lanceerde het bedrijf co-marketingcampagnes die Geico koppelden aan de film “Leo”, Domino’s aan “Stranger Things” en Old Spice aan “The Witcher”. De samenwerking tussen Google en “Emily in Paris” gaat een stap verder door de content van de show direct te koppelen aan de functionaliteit van Google’s Lens en Shop with Google-technologie.
“Door op een organische manier in te spelen op de fanbase van de show en gebruik te maken van boeiende formats, bieden we onze leden een creatieve en vermakelijke ervaring en tonen we aan onze partners de uitgebreide mogelijkheden die we met hen kunnen ontwikkelen,” zei Magno Herran, vice-president van marketingpartnerschappen bij Netflix, in een verklaring.
Daarnaast breidden de bedrijven hun samenwerking uit naar een fysieke activatie in Los Angeles, waar fans Google Lens konden gebruiken om enkele iconische outfits uit de serie te verkennen en deze looks te shoppen. Het evenement bood deelnemers ook de kans om trivia-vragen over de getoonde stijlen te beantwoorden en een reis naar Parijs te winnen.
Deze nieuwe samenwerking komt op een moment dat Netflix een sterke groei rapporteert, waarbij het advertentie-ondersteunde abonnement in het tweede kwartaal van 2024 met 34% is gegroeid ten opzichte van het vorige kwartaal.
Hoewel het bedrijf geen specifieke abonneecijfers heeft vrijgegeven, had het aanbod in mei ongeveer 40 miljoen wereldwijde maandelijkse actieve gebruikers. Het advertentie-ondersteunde abonnement, dat $6,99 per maand kost in de VS, is nu goed voor meer dan 45% van de aanmeldingen in alle markten waar het beschikbaar is. Netflix lanceerde zijn advertentiebusiness in 2022.