Voor het derde jaar op rij nam Flexmail deel aan de Email Benchmark, gepubliceerd door de Global Data & Marketing Alliance (GDMA) en de Nederlandse Data & Marketing Associatie (DDMA).
Deze editie is niet alleen uitgebreider, maar ook internationaler dan ooit, met indrukwekkende statistieken die een groeiende professionalisering van de e-mailmarketingsector laten zien. En als gebruiker van deze leuke en handige tool, delen we graag cijfers van dit rapport.
Indrukwekkende cijfers en internationale dekking
Over welke schaal van data spreken we? Dit jaar omvat het onderzoek maar liefst 5 miljoen e-mailcampagnes, vergeleken met 3 miljoen in 2023. Er zijn 203 miljard e-mails verstuurd (2023: 122 miljard), verspreid over 42.000 organisaties (2023: 28.000), en de geografische dekking is bijna verdubbeld, met gegevens uit 125 landen (2023: 69). Voor de tweede keer is de benchmark gepubliceerd via een interactieve dashboard, wat grensoverschrijdende inzichten biedt gebaseerd op de e-mailcampagne gegevens.
Hoe kan jij de benchmark gebruiken?
Op het dashboard krijg je inzicht in alle statistieken, kan je voorbije jaren vergelijken en verder inzoomen op data per land en sector.
Hoogtepunten uit de benchmark
- Hogere open- en acceptatiepercentages, lagere bouncepercentages: Het afleverpercentage steeg voor het derde opeenvolgende jaar van 98,24% naar 99,22%. De hard bounce rate daalde tot 0,44% en de soft bounce rate tot 0,33%. Deze verbeteringen zijn te danken aan een striktere naleving van wetten en regelgeving en verbeterde lijsthygiëne door marketeers.
- Stijgende open- en klikpercentages: De open rate verbeterde tot 34,12%, mede door Apple’s Mail Privacy Protection (AMPP). De click-through rate (CTR) steeg licht naar 3.56%, hoewel de click-to-open rate (CTO) iets daalde naar 8.82%.
Nieuwe statistieken: laag uitschrijf- en spamklachtenpercentage
Dit jaar zijn er twee nieuwe statistieken toegevoegd aan de benchmark: het uitschrijfpercentage en het spamklachtenpercentage. Het uitschrijfpercentage is slechts 0,14% en het spamklachtenpercentage is zelfs nog lager, met slechts 0,01% van de geaccepteerde e-mails die als spam worden gemarkeerd. Deze lage percentages tonen aan dat e-mail als kanaal steeds professioneler wordt en dat marketeers steeds beter zorgen voor de kwaliteit van hun mailinglijsten en content.
Uiteraard speelt GDPR hier ook een rol in: consumenten verwachten dat er respectvol wordt omgegaan met hun privacy. En de sector heeft zich hier ook aan aangepast.
Professionalisering en verantwoordelijkheid
De resultaten tonen aan dat e-mailmarketing blijft groeien en volwassen wordt. E-mail Service Providers (ESPs) spelen een cruciale rol door spam serieuzer te nemen en door methoden te bieden om afmeldingen en spamklachten transparanter te maken op campagneniveau. Dit bevestigt dat e-mail, een al lang bestaand marketingkanaal, blijft evolueren en dat marketeers verantwoordelijk omgaan met naleving van wetgeving en veiligheid.
Dat zie je trouwens ook in de aangepaste guidelines van Gmail en Yahoo. Je mag verwachten door ook andere ESP’s deze industrie standaarden meer en meer gaan handhaven.
Over de GDMA International Email Benchmark 2024
De benchmarkresultaten zijn gebaseerd op geanonimiseerde campagnedata uit 2021, 2022 en 2023, geleverd door 13 deelnemende ESPs en dekkend over 125 landen in de Amerika’s, Europa en APAC. Organisaties wereldwijd worden uitgenodigd om deel te nemen en bij te dragen aan de verdere uitbreiding van deze studie.
Dit artikel is live en integraal overgenomen, via de blog van Flexmail: https://flexmail.be/kenniscenter/gdma-international-email-benchmark-de-belangrijkste-trends-uitgelicht?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw28W2BhC7ARIsAPerrcIiaCs9pnlBDdu_vYS-5AneVD7ohjJ87JnSF9zsqJXsCsQWO1La2J4aAqyZEALw_wcB.