Hoe kunnen bedrijven omgaan met sociale media?

  • 4 maart 2024
  • 3 min read

De sociale media (Facebook, Linkedin, Instagram, Twitter (nu X), podcasts en consoorten) geven vandaag de toon aan. Zelfs mensen die vandaag geen kranten lezen, zijn op de hoogte van alles. Hoe moet je hier mee aan de slag gaan, als bedrijf?

Recent werd in het A12 Business Club-magazine een tekst gepubliceerd die geïnspireerd werd door onze inbreng. De belangrijkste punten vatten we hier even samen. Want sociale media zijn een (onmisbaar) hulpmiddel geworden, die de klassieke media durven pijn te doen.

Bepaal duidelijk jouw doelstelling en strategie

Wat zijn jouw doelen om aanwezig te zijn op sociale media?

  • Merbekendheid?
  • Klantenbetrokkenheid stimuleren?
  • Leads genereren?

En zeer belangrijk: waar is jouw doelgroep actief en naar wat zijn ze op zoek via die sociale kanalen. Als je jouw strategie aanpast op deze inzichten, dan kan je jouw doelen ook halen. Het is belangrijk om overal de juiste klantenbeleving te hanteren.

Zorg dat je merk/boodschap past op de sociale media

Een rode lijn voolgen in branding is belangrijk. Gebruik vergelijkbare profielfoto’s, biografieën (omschrijving over wie jouw bedrijf is) en bepaalde visuele elementen.

Maak gebruik van handige tools zoals Canva.com, waar je template in kan plaatsen om zo jouw huisstijl altijd te respecteren.

Zorg voor feedback

Monitor regelmatig naar wat er gezegd of gedaan wordt over jouw merk/bedrijf of sector. Kijk naar reacties, feedback (positief en negatief) en als dit bij jou zelf zou gebeuren: reageer altijd met een positieve insteek. negatieve opmerkingen negeren is struisvogeltactiek en dat is ten alle tijden te vermijden.

Zijn er vragen, geef dan antwoord. Conversaties via de ‘comments’ zorg voor betrokkenheid en vergroot ook de merkbeleving én bereik.

Durf ook eens een vraag te stellen aan jouw fans/volgers: ze kunnen je verrassen met antwoorden.

Maak gebruik van een contentkalender

Op basis van data en momenten in het jaar, kan je reeds bepalen wat je gaat vertellen én laat je ruimte voor sporadische posts. Ben je met vakantie? Wil je verjaardagen in de kijker zitten? Jubileum van jouw bedrijf….of nieuw product/dienst/werknemer?

Je zal ook hier jezelf kunnen verbazen, van de inhoud die je hebt (maar momenteel verzwijgt voor de buitenwereld).

Plan berichten

Op basis van die contentkalender, kan je nu reed een bericht inplannen om jouw volgers in december een gelukkige Kerstmis te wensen. Tools zoals Hootsuit, Sprout en Willow (puur Belgisch trouwens) kunnen helpen om jouw berichten in te plannen.

Zo win je tijd door even tijd te investeren.

Actualiteit trekt aan

Naast de zaken die je over jouw bedrijf wil vertellen, is het nooit niet slecht om ook ruimte te laten voor actualiteit. We verzorgen o.a. de sociale media voor een carwash en selfwash: als het lekker warm gaat worden (dus mooi weer), daar kan je zeker een extra post voor lanceren.

Tone of voice

Jouw tone of voice moet steeds overeenstemmen met jouw bedrijf en de mensen die er werken. Jij bepaalt de klank en kleur van het bedrijf. Pikante onderwerpen of een tikkeltje controversieel kan je onder eigen naam communiceren, maar dan best niet onder de bedrijfskleuren.

Deel nooit zaken waar je jezelf niet goed bij voelt. Authenticiteit draag je ook uit tot op de sociale media, mensen lezen door de bullsh*t heen.

Door het bovenstaande correct te hanteren, zal je ook een gun-factor creëren, waardoor de resultaten ook volgen.

Copyright: A12 Business Club, tekstinspiratie dankzij Ageré, foto met Kenneth De Decker (marketing enthusiast en zaakvoerder bij Ageré)