8 nieuwigheden bij LinkedIn

  • 19 november 2023
  • 3 min read

LinkedIn is een belangrijke tool voor mensen in de bedrijfswereld. Wij zeggen steeds: de Facebook voor ondernemers en ondernemende mensen. En net zoals de Meta- en Google platformen, blijven ze vernieuwen.

Er zijn verschillende nieuwigheden sinds september 2023 en ook afgelopen week merkten we nog een nieuwe feature op. De 8 nieuwigheden zijn geïnspireerd door een post van Marjolein Bongers op Frankwatching.com.

LinkedIn logo
  1. Feed mobiel instellen: standaard en automatisch toont LinkedIn je de meest relevantste berichten op de tijdlijn. Zelf zijn we fan van de ‘meest recentste eerst’. Dit was nog niet mogelijk op mobiel…al hebben ze dat gelukkig nu aangepast.

    Hoe kan je dit aanpassen? Naast de zoekbalk bovenaan, klik op de 3 puntjes en dan kan je kiezen. Of via instellingen en privacy (accountvoorkeuren): dan is het voor altijd gewijzigd.
  2. Het algoritme: in deze update zal je post op LinkedIn sneller te zien zijn bij jouw volgers en connecties. Ook posts met kennis die je deelt, krijgen voorrang.
  3. Opleiding, locatie en bedrijf: op het profiel (aan de rechterkant) krijg je direct deze gegevens te zien. LinkedIn bekijkt nu of ze deze informatie gaan verwijderen uit dit gedeelte.
  4. Meldingen ontvangen en zoekopdrachten bewaren (opgelet: testing fase): je kan (max. 10) meldingen programmeren voor bijdragen, events, vacatures en personen. Als er iets nieuws verschijnt hierover, dan krijg je een melding.
  5. Branded content-labels: wegens de opkomst van influencers of mensen die zaken sterk promoten via LinkedIn, kan je nu bij de instellingen van een bericht (naast wie kan de bijdrage zien – iedereen / twitter / alleen connecties / groep) ook aanduiden of het over een merk partnership gaat.

    Als je werkt met merken die je hiervoor vergoeden of betalen, is het de bedoeling dat je deze functie aanzet (is te wijzigen per individueel bericht).

    Het is momenteel ook enkel beschikbaar voor openbare berichten.
  6. AI is ook hier niet weg te denken: via een testfase, verschijnt ook Microsoft Designer (voor de mensen die zich afvragen: euhm, Microsoft? Zij hebben een tijd geleden LinkedIn opgekocht).

    Momenteel zou dit voor premium accounts actief zijn, zo kan je zaken ontwerpen. Zo zal LinkedIn de optie om naar een Canva.com. te surfen, willen uitsluiten.
  7. Thought Leader Ads: een LinkedIn-post van een persoon, die gesponsord is door een bedrijf. Als het van een ‘echte’ persoon komt, zijn we van nature ook direct meer geïnteresseerd. Als je beheerder bent van een bedrijfspagina, kan je dus de post van een collega of medewerker promoten via sponsored content.

    Ook geven ze mee dat, als je wil promoten (Merkbekendheid of betrokkenheid), kan je enkel een video of foto inzetten.
  8. Inbox bij een bedrijfspagina: sinds kort (het was al eerder als testfase uitgerold) kan je ook als Bedrijfpagina beslissen of mensen je een berichtje kunnen sturen (of niet) via LinkedIn. Het lijkt ons alvast handig en alle info kan je ook in een blogartikel van Hootsuite terugvinden.